Citation:
תקציר:
בראשית המאה העשרים הפכו סרטי הקולנוע למדיום אומנותי מצליח וחובק עולם. המונים גדשו את אולמות הקולנוע וצפו בהנאה גלויה בהפקותיהם של יוצרים ויזמים ברוכי כישרון – במאים, כותבים, מפיקים ושחקנים, שתרמו לגיבוש שפת הקולנוע, והצלחתם הגדולה נבעה גם מנכונותם ומיכולתם יוצאת הדופן לגעת בסיפורם האישי. צופים רבים הזדהו עם המתרחש על המסך, והרגישו כי הסרטים מבטאים את קשייהם ואת חוויותיהם האינטימיות הכמוסות ביותר, בראש ובראשונה – חוויית ההגירה.
בספר זה נחשף העיסוק הגלוי והסמוי בחוויית ההגירה בקולנוע האמריקאי בעשור הקודם למלחמת העולם השנייה. הוא מציג את סיפורה של גלריית יוצרים, יהודים ברובם, שהיגרו לארצות הברית, מי מכורח ומי מרצון. העיון בסרטים שיצרו מצביע על יחסם של יוצרים אלה לארץ מוצאם, למדינה שנתנה להם בית, ולזהות היהודית שנאלצו לגלות מחדש. זהות יהודית זו הייתה להם לעיתים חטוטרת, לעיתים כתר קוצים ולעיתים כנפי רוח הנישאות אל הנצח.
ד"ר יובל ריבלין הוא עמית מחקר במרכז מינרבה להיסטוריה גרמנית ע׳׳ש ריכרד קבנר שבאוניברסיטה העברית בירושלים ורכז לימודי קולנוע והיסטוריה בתיכון ע"ש הימלפרב בירושלים. ספרו הקודם העכבר ששאג – זהות יהודית בקולנוע האמריקני והישראלי יצא לאור ב-2009.
----------------------------------
This book examines the overt and covert engagement with the immigrant experience in American cinema in the decade preceding World War II. It presents the story of a gallery of creators, mostly Jewish, who emigrated to the United States, some by force and others by choice. An examination of the films they created reveals their attitudes towards their countries of origin, the nation that provided them with a home, and the Jewish identity they were forced to rediscover. This Jewish identity was at times a burden, sometimes a painful reminder of their past, and at other times a source of great inspiration and hope.
Dr. Yuval Rivlin is a research fellow at the Richard Koebner Minerva Center for German History at the Hebrew University of Jerusalem. He also coordinates film studies and history at the Himmelfarb High School in Jerusalem. His previous book, "The Mouse That Roared: Jewish Identity in American and Israeli Cinema," was published in 2009.